ÜZLET
Összesen 1 találat
Összesen 1 találat
A Chicanok által létrehozott lowrider-stílus
Az említett népcsoport nem más, mint a mexikói bevándorlók köre, akik szintén a háború utáni időkben kezdték ellepni Amerikát. A Chicanoknak nevezett migránsok társadalmi, pozitív, vagy negatív hatásait szintén nem nekem kell részleteznem, de volt egy nagyon komoly látásmódjuk, ami a Lowrider-műfaj keletkezéséhez vezetett.
Egy idő után megunták a belvárosi vagányok nagyzoló stílusát a külvárosokba zsúfolódott mexikóiak és úgy érezték, valahogy vissza kell vágniuk (nem, nem utcai lövöldözéssel, habár arra is volt precedens). A bontókból vásárolt, szó szerint bontószökevény, idősebb amcsi járgányaikkal szerették volna megmutatni, hogy a valódi életérzés nem pénz kérdése.
Persze komoly teljesítmény tuningra és helyrepofozásra nem volt keret, ezért inkább a lassú közlekedés örömeit szerették volna kihangsúlyozni. Ezért nehezékeket, főként cementes zsákokat pakoltak a csomagtartókba, hátsó ülésekre, aminek hatására a futómű teljesen berogyott, és az autó a hasát húzta a földön.
A kezdeti Lowrider-műfaj megalakult, és egyre szélesebb körökben terjedt el a spanyolajkú amerikaiak körében, aminek meg is lett a hatása.
„Hidraulika a fakabátok ellen”
A hírhedt városi legenda, nem csupán egy városi legenda. A hidraulikát tényleg a törvény emberei ellen találták ki, illetve találta ki egy lelkes Chicano. 1957-ben Edmond Brown kormányzó betiltatta egész Amerikában a nagymértékű ültetést, azaz a törvény azt mondta ki, hogy az autó legalacsonyabb pontja nem lehet egy szintben a felni legalsó pontjával.
Ekkor lépett a színre Richard Aguirre, aki kitalálta, hogy akár repülőgép hidraulikából lehetne egy alternatív futóművet előállítani Corvette-je számára, amivel gombnyomásra lehetne állítani a hasmagasságot, amint feltűnik egy rendőr a környéken.
Ez a megoldás futótűzként terjedt el a lowridereket kedvelő Chicanok köreiben, és el is indult a stílus kibontakozása. Az első átépített hivatalos lowrider az említett Corvette volt, aminek futómű alkatrészeit egy leszerelt háborús bombázóból sikerült kibontaniuk.
Ám ezekkel csak a két tengely szintjét tudták változtatni, amiknek elnevezése Bomb lett, ami spanyolul pumpát jelentett. Az 1960-as évek elejére pedig akkorára duzzadt a mexikói bandák közti rivalizálás, hogy a bandák már abban is versengtek, hogy ki milyen lowridert tud építeni. A cél az volt, hogy kinek az autója tud a legmagasabbra pattanni. Ez idő tájt indult el az igazi iparosodás és annak hatása egyre több céget sarkallt arra, hogy a Chicano-műfajra építsen ki piacot. Azaz mérnökök által tervezett hidarulikus rendszerek lepték el a lowrider műfajt, többakkumulátoros vezérléssel, profi pumpákkal és felfüggesztésekkel.
Később fontossá vált a különleges dukkók, azaz fényezések megvalósítása is, minél sokszínűbb és egyénibb stílusú rétegeket igyekeztek megvalósítani a tunerek autóikon. A Chicano-forradalom után egyre több legális rendezvény alakult, sőt még a rendőrség is épített egy hivatalos lowridert, a bandák közötti feszültség oldására.
A 80-as évek végére bejárta a világot a stílus, Európában, valamint Japánban hagyott is nyomott az autósok köreiben (a japán lowrider-műfajt is igyekszem külön bemutatni). Kialakult a show-kategória, amelyet Dancernek neveztek el, ezeknél az autóknál mind a négy kereket külön pumpa hajtja és akár méteres magasságig is képesek felpattanni. A Hooper-kategória pedig, amelynél a hátsó hidat lehet kitolni, majd az első futóművet egyetlen kapcsolóval pattogtatni. Illetve a harmadik besorolás, a Truck, azaz kisteherautók műfaja, amelynél kompletten kifordítható platótól kezdve a felnyitható frontig mindent kitaláltak a lowrider kedvelők, a lényeg a különlegesség volt.
A 2000-es évek közepére a stílus egy mélypontját élte át, de a 2015-ös évtől újra egyre nagyobb az érdeklődés a műfaj felé. A japánok például soha nem látott mértékben képviselik a stílust és egyre több tuning garázs szakosodik a mexikóiak által, az USA-ban létrehozott félévszázados múlttal rendelkező műfaj képviselésében.
Forrás:
Lowrider Magazine
HUNGARIAN LOWRIDER CLUB SINCE 2008 Bezárás